lördag, augusti 16, 2008

Kräftans vänkrets...


Snart, om några timmar, börjar den årliga kräftfesten på Femöre. Det är kanske 20 år, eller mer, som vi avslutar sommaren med en kräftskiva... och med samma gäster varje år. Och man kan räkna på ena handens fingrar,eller ena halva handens fingrar de augustikvällar då det har regnat så att vi måste sitta inomhus. I år ... tja... Mannen och jag har planerat för både ... och.
De här gamla vännerna består av tre systrar från samma familj med respektive plus en vän som Mannen träffade redan i Kindergarten (det hette sådåförtiden) med make. Mellansystern var min "bästis" (från 14 till jag försvann ut i ...) och med alla de här vännerna är Skatan verkligen Skatan: kraxande, flaxande, gladlynt och flamsig...Här vilar inga lessamhet, hej och hå....
Vi sjunger också till snapsarna... som man ju skall göra och Mannen och jag har fått tag i ett "snuskhäfte" (han är ju Bergsman gubevars och då sjunger man "snuskiga " visor). Efter ett tag, några snapsar, är det bara dessa visor som gäller: Ett smakprov:
Det var en gång en flicka
som red uppå ett svin (2 ggr)
och flickan hon var naken
och glad var hennes min... (2 ggr)
Den borsten, den borsten
den river gott som brännevin
den borsten den borsten
den river gott som vin.
Skatan gillar den här jättemycket och nu skall jag ut och rida.... Hörs imorgon ... framåt förmiddagen....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha-ha! Önskar dig en trevlig kväll då, med många snuskvisor. Inför morgondagen rekommenderas isblåsa och treo. Kram

Anonym sa...

Skogsnuvan hoppas att ni har en trevlig kväll med snuskiga visor och allt.

Anonym sa...

Hoppas ni får en trevlig kväll med goda kräfter och annat gott oavsett om ni sitter inne eller ute!
Kram!

Anonym sa...

Hoppas att det blev en kul kväll! Här laddar vi för den illaluktande fisken, om två veckor är det dags!

Monkan sa...

ha ha jag gillade den snusk-snaps-visan, den måste vi sjunga när vi ses nästa gång. För det hoppas jag verkligen att vi gör!!!

Undrar just hur ditt huvud mår efter alla kräftor...de brukar ställa till det i kroppen -För inte kan det väl bero på nubben!
Sköt om dig kramar från din "gamle" rese kompis fram och åter till Bulgarien

Anonym sa...

Monkan! Åhhh vad kul att höra från dig. Klart att vi skall ses igen. Jag sa det till Yvonne, Marie och Annika också när vi träffades på begravningen. Såå kul Margith ochjag hade med er...alltid när vi träffades...Jättekram från Eva-Skatan