fredag, oktober 03, 2008

Som vindarna blåser... eller sammanträffande ...



Jag hade med mig för lite böcker till Kroatien... som vanligt. Först läste jag i raskt takt ut en Harry Bosch-deckare (Michael Connellys Den siste prärievargen). Spännande som Connellys böcker brukar vara och man blir alltid lite sur när den är slut. Och... så hade jag med mig Kajsa Ingmarssons Lyckans hjul (feel-good-roman med ack så tänkvärd intrig om vad man gör med sitt liv, livsval, självförverkligande, att leva helt genom någon annan etc etc) Den gick lika snabbt att läsa ut. Vad göra? Jo Skatan ringde till Djupingen och bad honom ta med sig nå´t...

Så andra halvlek i Kroatien läste jag John le Carrés politiska thriller Den gode tolken, som Djupingen haft med sig. Jag har nog inte läst, åtminstone inte på mycket mycket länge, något av le Carré och fascinerades över hur en så sarkastiskt och ironiskt/lättsamt sätt att skriva kunde överföra sådan spänning på en så hög nivå. Och behandla politik på lika initierat och spännande sätt. Den handlade om Östra Kongo (och en kupp som skulle iscensättas där), det bortglömda kriget eller krigen och intrigerna om oljan, mineralerna och naturskatterna som man slåss om där. Fyra Skator av fem från Skatan.

Men nu till sammanträffandet eller ... är det vindarna som blåser i den här riktningen. Jo, Djupingen hade med också med sig Arne Dahls Himmelsöga (som jag redan läst). När han kom igång med att läsa den nämns just John le Carrés bok Den gode tolken där. Sammanträffande, eller ? Och....


...när jag titta på kvällens TV-tablå fredagen den 3 oktober så "vad hittar jag väl där, ja vad hittar jag där" Jo, klockan 20.00 Svt2 John le Carré K-special. Historien om författarens liv och verk under 50 års tid. Sammanträffande? Konstigt är det iallafall. Det händer mig ofta.

Inga kommentarer: