fredag, oktober 10, 2008

Sista boken från Finistère....



Jag slank in på Hedengrens för att köpa Sista boken från Finistère av Bodil Malmsten... Hade på morgonen läst hennes hemsida att den skulle finnas ute i handeln. Neej... inte förrän den 28:e. Men... hon säger ju själv... Fel fel fel vi ska ringa till förlaget och de får kontakta Bodil. Men ännu finns ingen ändring så det saaa dom nog bara att de skulle göra, ringa förlaget. Dom på Hedengrens...

Istället slank Skatan in på Pocketshop på Centralen och köpte mig en bok:

Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor av Ernst Billgren

Svårt som vanligt att få plats på tåget och satt inklämd mellan resväskor och en annan "tjockis" med mina väskor i knät och läste. Har hunnit 68 kapitel (Ett kapitel består av 2 pocketboksidor). Så rolig, fyndig, befriande, uppfriskande att jag gick hem och såg på min "konst" med helt andra ögon (lägg märke till citationstecknen. Jag har ännu inte smält boken riiktigt).

Ett exempel bara:

"3.

Om du bara
skulle ge ett enda råd till en
blivande konst-
när, vilket
skulle det vara?


Kort svar:

Måla himlen först och sedan träden så slipper du pilla in himlen mellan grenarna."

Så genialt enkelt, eller hur?

Och så fanns ju där ett Långt svar också. Förstås.

Inga kommentarer: