söndag, november 02, 2008

Hemma igen... bloggstress....

Hemma igen efter minst sagt fullspäckade Wiendagar. Den enda miss vi gjorde var att vi totalt glömt bort att 1 november är helgdag och inte en enda affär var öppen... Och vi hade bara fönstershoppat de andra dagarna och sparat inköpen till hemresedagen. Nåväl... vi har haft roligt. Skatan lät Mannen följa med Jo-Jo till Spanska ridskolan och uppvisningen där eftersom Skatan sett föreställningen för två år sedan med Ida..och Mannen aldrig sett den. För det är en verklige upplevelse.

Dag 1. Anlände till Wien, checkade in, besökte Stefansdomen och tände ljus...Gick sedan och åt wienerschnitzlarna, de största man kan tänka sig på Figlmüller. Fönstershoppade lite. Tidigt i säng efter låååång dag
Dag 2. Käkade massvis med frukot (äggröra, bacon, frukter, yogurt, kaffe, choklad, nötter och och...). Mannen och Jo-Jo till Naturhistoriska och Skatan till Leopoldmuséumet (muséet ??) där det var en specialutställning med Egon Schieles konst, Egon Schiele,

som Skatan tycker så mycket om (tillsammans med Gustav Klimt)- Det var ganska festligt: ... när vi steg ur hissen på hotellet möttes vi av Schielereproduktioner... och här hemma läser jag just en bok om Egon Schiele av Kai Artinger....
En annan konstnär som visades retrospektivt var Christian Schad.

Han kände jag inte till tidigare och han målade fantastiska porträtt (som ju Skatan är speciellt intresserad av). Jag blev så inspirerad så nu skall jag utveckla mig, kanske ta upp en del drag som både Egon Schiele och Christian Schad (vars porträtt blev ikoner på 30-talet) har i sin porträttmålning och äntligen börja måla igen.
Vi åt middag på en grekisk restaurang (där Ida och vi var för två år sedan. Gick helt och hållet "i hennes fotspår") Slutligen eller innan dess åkte vi hissen upp till Stefansdomens klocktorn...


Dag 3: Mastodontfrukost. Tunnelbanan till Schönbrunn och djurparken som är Djurparken med stort D. Alla djur fanns där, pandor, björnar av alla de sorter, elefantor, fåglar, tigrar, lejon, pungråttor, fladdermöss, ormar. Vi brev så trötta så.... vi åt middag på restaurangen vi slottet, tog tunnelbanan tillbaka. För att åka 20 minuter med häst (Flora och Bella) och vagn. Kusken hade tränat på Solvalla, dock inte Flora och Bella. Sen åt vi Sachertårta och drack kaffe på café Demel, konkurrenten till Sacher dit Zizi (kejsarinnen) hade en hemligt underjordisk gång.
Mennen och Jo-Jo var sedan på föreställningen på Spanska ridskolan medan Skatan tog igen sig.
Dag 4. Till Pratern och det stora pariserhjulet och vagn 26,
den vagn som Ida och vi åkte i för två år sedan och som vi "klottrade" våra namn i. Det var så mycket klotter så vi hittade inte våra men klottrade nytt. Fy skäms men väggarna var faktiskt fyllda av signaturer och årtal. Idag var det också vår bröllopsdag (39 år) och Allhelgonadag och vi gick till Stefansdomen för att minnas våra döda och tänka på dom genom att tända ljus. Det var så otroligt vackert med orgelsång...och alla ljus...

Detta var en bråkdel... av vad vi upplevde. Alla gaturartister, folklivet, ja... atmosfären. Skatan älskar verkligen Österrike. Jag känner mig henmma där... och så fri...

Nu gäller det bara att ta igen och läsa alla mina vän-bloggar... eller så tar jag vid vid nuet....


Förresten "fällde" vi en av björnarna och tog med den hem. Nu sitter den som en trofé i hallen över tavlan av Högfeldt (Flickan med de röda skorna)som Skatan impulsköpt en annan gång och det är också en annan historia....

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med rapport från Wien - hänger gärna med om ni har fler guidade turer dit ... !
Intressant med jakttroffén - är den äkta?
Stora E.

Anonym sa...

Välkomna tillbaka! Jag har saknat bloggen. Håller med syrran om att det var roligt att läsa om era öden och äventyr i Wien. Hon och jag var på gudstjänst i Oscarskyrkan igår. Vi kände oss (åtminstone jag) lite som etnologer som studerade ett främmande folks riter, men predikan uppskattade vi mycket liksom körsången.

Kristina

Anonym sa...

Kul läsning! Jag försöker att få tag på er men inget svar någonstans!

Anonym sa...

Välkommen hem! Så trevligt ni verkar ha haft det. Jag köper hela resan rätt upp och ner utom pariserhjulet i Pratern. Jag hade aldrig satt min fot i det!

Kram!

Anonym sa...

Skogsnuvan säger: Oj vad mysigt ni verkar ha haft. Jag har bara varit till Österike en gång och då åkte vi mest igenom men jag var sugen på att stanna där ett tag men vi var på väg till Gardasjön i Italien. Jag har inget björnhuvud men en gammal lusig björnfäll har jag. Välkommen tillbaka

Anonym sa...

Stora E! Självklart hänger du med... eller ansluter. Vi åker till Österrike den 14:e och kommer hem i början av december (6:e tror jag) och då tänker vi åka på julmarknaden i Wien. Den är visst väldigt kul. Jakttrofén är inte äkta - inköpt i leksaksaffär.
Kristina! Jaa riterna i kyrkan känner jag mig också mer och mer främmande för men orgelmusik, körsång och en bra tänkvärd genomtänkt predikan och stillheten, skönheten är rogivande och "andligt" givande, tycker Skatan
Mr Milan! Kul att du är inne på bloggen. Jag har tagit bort dig från mina bloggfavoriter men börjar du blogga igen hamnar du förstås genast där.
Znogge! Jaa vi hade väldigt trevliga dagar med Jo-Jo. Jag tycker utsikten är fantastisk från pariserhjulet (och det går ju inte undan som Super-8:an som Jo-Jo åkte i). Egentligen är jag lite höjdrädd men det visar sit mest när jag vandrar på smala stigar mot berget med stup på ena sidan... Spöktåget med jo-Jo var också läskigt (egentligen inte), det var överraskningsmomentet som var läskigt när nåt släpade mot ens huvud eller ett monster hoppade fram...
Skogsnuvan! Gardasjön är verkligen inte fy skam det heller. Har varit där en sommarvecka med Margith och några da´r med Mannen. Björnhuvudet (leksaken) var mest ett infall och kul. En riktig björnfäll eller en riktig uppstoppad skata skulle smälla högt... Jag är sååå glad att vara hemma igen.

Kramar på er alla!

Anonym sa...

Åh, vad underbart det låter. Egon Schiele på Leopold! Minns när jag var där i våras. En total upplevelse. Älskar ju Egon (Och Klimt) men det vet du ju redan. Det lär bli fler besök i Wien även för min del. Har fortfarande så mycket kvar att upptäcka där.
Gott dock att ha dig "hemma" igen.
Kramar

Anonym sa...

lilla blå! Tackar tackar... Jaa jag älskar Wien... och kanske Wien förr (sekelskifte, 20-, 30-tal). Men i Bad Ischl är det nästan så idag. Rytmen, kulturen... Så det gäller att "tanka". Kram!