måndag, augusti 18, 2008

Rötterna... de där rötterna man längtar efter...



Margiths död, Agnes födelse, begravningen i Göteborg och så...lilla blå som hade ett inlägg häromdagen I’ve got an uncle I never got to know… som i sin fantastiska text också hade raderna: ..
"De där rötterna man längtar efter, funderar över, fantiserar om…"


Alla detta och de där rötterna..."man längtar efter, funderar över...", de har jag längtat efter och funderat över i hela mitt liv men inte gjort slag i saken och tagit reda på....förrän i mitten av 80-talet när jag var medelålders.

Och så.... ringde F igår.... F, som är min halvbror och som jag träffade för allra första gången där i Göteborg på begravningen....Vi pratade och pratade och pratade och, visade det sig, hade så väldigt mycket gemensamt och så mycket att prata om att vi lovade att nu, hädanefter, skulle vi verkligen hålla kontakten, nu skulle vi "ta igen" och lära känna varandra F, min halvbror, I, min halvsyster och så jag... (och.... F hade läst min blogg och tyckte bara att det skulle vara spännande och roligt om jag skrev om mitt sökande och bökande.)

Mamma sa alltid och trodde att en människas "jag" är 50% gener + 50% miljö = 100% jag.

Skatan säger och tror att en människas "jag" är 45 % gener + 45 % miljö + 10 % eget stjärnstoff = 100 % det alldeles eget unika jaget....
Vi människor är en "lerklump" (gener och miljö) men lerklumpens mitt, själen, det som väger 20 gram, är det gudomliga...ens egen unika själ.
Nu måste Skatan ta en liten paus.... gå morgonrundan med StinaPinaFina....men återkommer, kanske med pauser om ditt och datt, men återkommer gör jag och berättar om mitt "sökande" efter mig själv och mina rötter... Ego så det förslår....
Bilderna togs min första jul 1946. Det är jag och Snappy ... en underbar släthårig tax.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser faktiskt ut som om du sitter i en riktig Våmhus-korg!

Anonym sa...

Bengt Djupvik! Kanske det.... har inte tänkt på det...men när du säger det så. Dom är ju rejäla. Kram Skatan Eva

Anonym sa...

Kram!

Anonym sa...

Vilken härlig bild!

Våra rötter är viktigare än vad vi tror så jag hoppas att ni syskon verkligen hittar varandra helt!

Kram!

Anonym sa...

Znogge och lilla blå! Kram på er båda...som jag följer så gott som dagligen. Det är inte klokt vad mycket som har satt i gång i huvudet på Skatan... Känner mig nästan sprickfärdig...och så mycket inspiration jag får också genom bloggandet...Är så jättetacksam och glad att jag gav mig in i den här världen trots "spott och spe"

Anonym sa...

Vilka söta bilder!

Anonym sa...

Skogsnuvan säger: Rötter är viktiga och blir viktagare ju äldre man blir. Se så många som håller på med släktforskning. Jag har haft släktforskare på både mammas och pappas gren så jag vet ganska bra. Det mest spännande är att vi härstammar från en portugisisk sjöman som förliste utanför Härnösand. En underlig sak. Min bror är i Kina i Yuangqhou och en av mina förfäder var en av Linnés lärjungar och var med en båt till kina och blev kvar ett tag och skrev till och med en bok om Kina. Jag har fått tag i den! Samma stad som brorsan men flera 100 år bakåt. Livet är fantastiskt

Anonym sa...

Prudie! Ja visst är de söta... Vet i sjutton om jag skulle "klämma" ner StinaPinaFina i en korg med Lillan när hon är ungefär ett år..Då litar man verkligen på sin hund. Kram!
Skogsnuvan! Fantastiskt. Ja visst är det så att rötterna spelar större och större roll ju äldre man blir...och Livet är fantastiskt fanstiskt..Kram!