torsdag, oktober 16, 2008

Skatan har fått ett uppslag...



... ett inläggsuppslag när egna uppslag fattas. Jag har nämligen märkt att när mina egna uppslag tryter kommenterar jag längre och längre på andras bloggar som har intressanta tänkeväckande inlägg... Och så läste jag Ernst Billgrens senaste bok Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor. På de här 100 frågorna ger han ett Kort svar och ett Långt svar. Så ... mitt uppslag är att på inlägg, som jag tycker är roliga eller tankeväckande hos andra bloggare så att säga "fördjupa mig" i och kommentera kort på deras blogg för att sedan breee ut mig här.

När det tryter hos en själv får man låna hos andra.

Nästa stycke (en parantes i dess rätta bemärkelse) kan ni verkligen hoppa över och gå diiirekt till Ämnet ...

(Så raskt till första ämnet som först dök upp hos lilla blå (som jag envisas med att stava med eenbart gemena bokstäver(Gemener är den mindre varianten av alfabetets bokstäver i tryckt text (ex. a, b, c, ...) i motsats till versaler bokstäver.Wikipedia). Hon är ju "lilla" blå. Jag menar alltså inte gemen = Att vara gemen innebär alltså motsatsen till att vara högdragen. Oj nu krånglar jag verkligen till det. Visserligen är lilla blå absolut inte högdragen, verkligen inte, men jag .... äsch... )

Dagens ämne: BLogrollens vara eller icke vara...

Först ut var alltså lilla blå: "Min blogroll börjar växa mig över huvudet...." skriver hon och fortsätter..."jag börjar fundera på om jag ska ha en blogroll överhuvudtaget. Fyller den någon funktion?" Visar den vem man är och tipsar nykomlingar om andra bloggar som man gillar (vilket sannerligen faktsikt säger en del, tycker Skatan) Ska man ha en Veckans favoritblogg/-ar, eller.... lilla blå diskuterar fram och tillbaka och .. hur håller man dem uppdaterade... vågar man plocka bort någon som man inte längre "känner för", hur lååång får den bli etc etc.

Den Korta kommentaren som Skatan skrev var inte kort... och löd:

"Jag hittade till dig genom Halvars bloggroll och genom dig, lilla blå, hittade jag till Majsan och Znogge och Prudelutt och många som jag besöker men kanske inte varje dag. Och till Huskorset vet jag inte varifrån jag fick tipset. Visst fyllder de sin funktion men medges att det tar tid att läsa alla och kanske kommentera… Tips om bloggar kan ju också vara en idé förstås…"

Och då hamnar jag osökt hos min första favorit, som, som sagt var, fick mig att börja blogga. Han har redan tagit bort sin blogroll, nämligen Halvar med bloggen Halvars huvudsaker som i ett inlägg skriver:

"Jo, alla länkar har plockats bort, där bland annat bloggrullen fanns. Varför? Den fick mig att må dåligt. Den som vill veta mer än så får mejla. Jag är rädd för att det skulle såra någon om jag förklarade här. Allt jag säger här, det är att det handlar om m i g och inte om en enda som fanns med bland de där länkarna."

Skatan har ju redan i en lååång kommentar utvecklat vad jag tycker. Jag tycker att bloggrollen säger en hel del om vem bloggaren är och tycker om ..och, framförallt, tipsar om bloggar som det för mig skulle ta år att hitta själv, kanske...

Men så har vi ju Bodil Malmsten som varken har bloggroll eller tillåter kommentarer. En dagbok eller anteckningsbok med tankar som hon helt enkelt delar med sig av men inte vill ha respons på....

Så... det om detta. Eftersom min kommentar tlll lilla blå-inlägget var så långt, stannar jag här... så att ni överhuvudtaget orkar läsa... eller har tid. Att kommentera...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skogsnuvan säger: Bra tanke där. Du har väl bloggat så länge så att det ibland kan kännas som om man inte har något att säga. Jag har inte råkat ut för det ännu men blev besviken ett tag när en av mina närmaste tyckte att min blogg var gnällig och sur. Då ville jag sluta men du får inte sluta för din blogg är en av mina favoriter som blivit mina vänner fast vi inte träffats. Så häng i och fortsätt!!!!!! Kram

Anonym sa...

Skogsnuvan! Tack tack! Du är verkligen också en av mina absoluta bloggfavoriter och vänner och nästan den första också. Blogdog har ju inte det här med egna favoriter utan en 30-mest lästa osv -lista och jag tror det var så jag hittade dig. Man kan ju inte lista ALLA bloggar som man gillar så till slut blir det väl ett stopp. Då får man väl hitta på något annat sätt... Och du, Skogsnuvan... en så levande människa som visar sig bakom ditt bloggnamn är det inte ofta man träffar på (sur??? man har väl rätt att bli sur på saker och människor som gör en sur). Och du är också en av de varmaste och klokaste...tycker Skatan som ger dig en stor KRAM!

Anonym sa...

Det går lite upp och ner det där, ibland finns det INGET att skriva om, men så hittar man det där lilla, lilla guldkornet.