måndag, oktober 20, 2008

Mindfulness... eller leva här och nu.... eller ung, gammal eller medelålders


Skatans goda bloggvän Skogsnuvan (bilden ovan, som jag fann på Skogsnuvans blogg) har med ett inlägg fått mig att ligga och fundera inatt... eller nu på morgonkulan. Är jag gammal redan .... eller kan jag fortfarande räknas bland de medelålders? Jag citerar hennes klokord: "Unga människor talar om sina planer och gamla om sina minnen. Medelålders pratar mest om bantning och mat."

Hmmm... om mina planer talar jag kanske inte så mycket. I min gamla blogg tillsammans med Magritte skrevs det nog mer om nutid och nu efter Margiths död, kanske jag blivit gammal. Det är lätt hänt att dyka ner i minnen när man inte tycker att så mycket annat händer.... och så är Skatan laaat. Har inte ens fixat med Kroatienbilderna och nu är ju deeet så längesen....

Men jag kan berätta att igår såg Mannen och StinaPinaFina en häger mitt ute i ån på en liten ö... Skatan har sett den också... tidigare.... vid Slottet mitt ute i ån på en liten ö. Det är verkligen en speciell känsla att möta denna vackra fågel så lugn och stilig så gott som mitt inne i sta´n... Carpe diem skall Skatan ut och fånga... idag .... dagen alltså...


Det är Skogsnuvan som tagit bilden på hägern också. Skatan har "knyckt" den från hennes blogg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... Ska man gå efter den definitionen så är jag gammal! Redan! Vilken härligt njutbar bild förresten!
Kram

Anonym sa...

Oj vad jag hajade till när jag fick se min bild rakt av. Jag ser i alla fall ut att må gott den där varma dagen ute på sjön. Medelålders är vi väl va? Inte gamla och vi kan ju inte säga att vi är unga. Så medelålders är nog ordet. Men vilket fånigt namn föresten. Mittiliving kanske eller har du något bättre namn.? Pantertanter?

Anonym sa...

Hej där,

För mig är ålder bara siffror som ändras, varför ska man placeras i ett visst fack för att man passerat en speciell ålder?

Jag trivs riktigt bra med min ålder nu, jag når snart 40 sträcket och det känns bra.

Tack för den fina bilden du delar med dig av, jag får en känsla av hopp och njutning

Kram!

Anonym sa...

Znogge! Det är nog att hårddra det.... men en lite kul definition iallafall... det där om medelålders och bantning. De senaste 10 åren har det snackats om bantning och mat som aldrig förr. Tidsanda eller medelåldersnoja? Jaa bilden på Skogsnuvan är verkligen härlig... Kram!

Skogsnuvan! Förstår det... Det är en underbar bild på att kunna njuta och koppla av. När jag fyllde 40 fick jag ett halsband av Mannen med just det... en panter. Så pantertanter är absolut det rätta. Kram på dig Pantertant!

Ika! Hej själv! Ja hopp och njutning är det verkligen som jag ville förmedla.. Hoppet är det sista som lämnar människan (kanske) men att njuta... här och nu... det är svårt det! Kram!

Anonym sa...

Skator brukar ju knycka blanka saker?

Anonym sa...

Stora B! Är inte Skogsnuvans inlägg "bländande" då?