torsdag, oktober 09, 2008

Jean-Marie le Clezio - 2008 år nobelpristagare



... och han är ju snyygg också. Tycker Skatan. Men det är ju helt irrelevant. Egentligen. Bara han skriver bra.

Le Clézio beskrivs i Svenska Akademiens motivering som "uppbrottets, det poetiska äventyret och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen".

Hmmm.... utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisatioenen.... hmmm... vad menas med det? Kan man undra? Nå´n som vet`?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är han arkeolog kanske ;-)

Kram!

Anonym sa...

Visst är han ett "snyggo" alltid.....fniss......Kram Ewan

Anonym sa...

Znogge! Aha... arkeolog... :-)!

Ewan! Han är snygg på den hääär bilden. Såg honom på TV igår... snygg..mjaa men kanske inte liika snygg som på den hääär bilden. Kram!

Anonym sa...

Skogsnuvan tycker också att han är snygg men jag har inte läst något av honom. Undrar om han finns på svenska för han är väl fransman va? Annars är jag en alltför enkel människa för att uppskatta djupa författare.

Anonym sa...

Znogge! Jag har inte heller läst honom. Men 15 av hans böcker är översatta. Horace Engdahl påstod att han INTE var svår att läsa. Nyfiken blev jag iallafall. En ickså-typisk fransman med en far som varit läkare i Afrika (Nigeria), en mor som var fransyska från Mauritius tror jag. Spännande iallafall. Kram

Anonym sa...

Skogsnuvan! Såg att jag kallade dig för Znogge... så det kan bli... FÖrlåt! Kram!